Δευτέρα 2 Μαΐου 2011

Κίνημα των 10: Ριζικές αλλαγές στα σχολεία

Ενα ενδιαφερον αρθρο της Άννας Φραγκουδάκη

"Αν ασκηθούν τα παιδιά ώστε να γίνουν ευαίσθητοι κριτικοί δέκτες του τι καταφέρνουν με τη γλώσσα οι άλλοι, θα μπορέσουν και θα θελήσουν να γίνουν αποτελεσματικοί πομποί έντεχνου λόγου. Και κάτι ακόμα πολύ σημαντικό. Με την άσκηση στην αποκρυπτογράφηση των έμμεσων μηνυμάτων, μπορούν να γίνουν όχι παθητικοί δέκτες αλλά επαρκείς «αναγνώστες» του λόγου των εξουσιών. Έτσι μεγαλώνοντας θα γίνουν κριτικοί δέκτες του λόγου που εκπέμπει ο πολιτικός, ο ειδήμων με το δυσνόητο επιστημονικό ιδίωμα, ο διαφημιστής κ.ο.κ., επίσης θα μάθουν πώς να επικοινωνούν αποτελεσματικά με το γραφειοκράτη, με τον αστυνομικό, με το δικηγόρο, με τον εργοδότη..."

διαβάστε το πλήρες αρθρο εδώ

Τρίτη 26 Απριλίου 2011

Ο Κεν Ρόμπινσον μιλά για το σχολείο που σκοτώνει τη δημιουργικότητα

Ο Σερ Κεν Ρόμπινσον κάνει μια διασκεδαστική και έντονα συγκινητική πρόταση για τη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού συστήματος που να γαλουχεί (αντί να υπονομεύει) τη δημιουργικότητα.


(Επιλέξτε την αρχική ιστοσελίδα δημοσίευσης αν θελετε ελληνικους υποτιτλους-ακριβώς κάτω από την οθόνη υπαρχει μενου επιλογής γλώσσας)

Σάββατο 16 Απριλίου 2011

Eνα σχολείο από άλλο πλανήτη...


"Το σχολείο Damanhur στηρίζει την ολιστική ανάπτυξη και την εκπαίδευση των παιδιών από 6 μηνών έως 14 ετών. Γονείς, δάσκαλοι και καθηγητές
εργάζονται μαζί για να δημιουργήσουν ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα για κάθε παιδί ανάλογα με τις επιδιώξεις, τα χαρακτηριστικά και τα ενδιαφέροντά τους. Επί του παρόντος, το σχολείο μας έχει 60 μαθητές από διαφορετικές εθνικότητες.
Εκτός από το επίσημο ιταλικό πρόγραμμα σπουδών, προσφέρουμε στα παιδια τις ευκαιριες να εντρυφησουν στην οικολογική συνείδηση, τις τέχνες, και την πνευματικότητα. Ένα χαρακτηριστικό του σχολείου μας είναι επίσης η «μάθηση μεσω ταξίδιων", 'δηλαδή, τα παιδιά μας ταξιδεύουν με τους δασκάλους τους για να βιώσουν τα θέματα που μελετούν από πρώτο χέρι. Αυτά τα ταξίδια μπορεί να διαρκέσουν από μερικές ημέρες έως μερικές εβδομάδες, με προορισμούς στην Ιταλία ή στο εξωτερικό, ανάλογα με την ηλικία των παιδιών.

Προωθούμε τις ακόλουθες αξίες:
* Ζώντας με χαρά και αγάπη για τη ζωή και αναγνωρίζοντας την ομορφιά του κόσμου μας

* Έχοντας σεβασμό για τη φύση και απόκτηση γνώσεων για το περιβάλλον

* Προτεραιότητα στην αισιοδοξία

* εκτίμηση και υποστήριξη της μοναδικότητας του καθενός

* Αναγνωρίζοντας τη σημασία της θετικής αλλαγής και της αυτο-μεταμόρφωσης

* Διαμόρφωση ενός ανεξάρτητου πνεύματος, διατηρώντας παράλληλα τη συνειδητοποίηση της αλληλεξάρτησης όλης της ζωής

* Σεβασμός στην πολυμορφία ως πηγή πλούτου

* Προώθηση της κατανόησης και της αλληλεγγύης

* Αναγνωρίζοντας τη σημασία της καλλιέργειας μιας προσωπικής σφαίρας πνευματικότητας και ονείρων

Σχολείο και Οικογένεια
Προσφέρουμε εξατομικευμένα προγράμματα για κάθε παιδί σε μια στενή συνεργασία με τους γονείς και τις οικογένειες, βρίσκοντας ακριβώς τη σωστή προσέγγιση για την προσωπική ανάπτυξη των μαθητών. Πρόθεσή μας είναι να γεφυρωθεί το χάσμα ανάμεσα στο σπίτι, το σχολείο και την κοινότητα, δημιουργώντας μια ολοκληρωμένη εκπαιδευτική εμπειρία. Η οικογένεια και το σχολείο εισάγονται σε μια κοινή δέσμευση από κοινού, ενθαρρύνοντας το παιδί να εκφράσει τα ταλέντα του/της, να βελτιωθεί στα απαιτούμενα πεδία, και να προχωρήσει στη διαδικασία της ανάπτυξης.

Έργασίες

Χρησιμοποιούμε εργασίες ή θεματικές ενότητες εκμάθησης για την επίτευξη των στόχων της διδασκαλίας μας. Αυτές οι πρακτικες εργασίες κάνουν την εκμάθηση ζωντανή με πραγματικές καταστάσεις της ζωής ως βάση και με βάση τα συνήθη αντικείμενα, όπως τα μαθηματικά, τη λογοτεχνία, κλπ. που είναι συμφυής στα πλαίσια της εργασίας. Ορισμένες εργασίες αφορούν ομάδες παιδιών μικτών ηλικιών, ώστε να ενθαρρύνουν τη συνεργασία και την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων.

Εκπαιδευτές

Οι παιδαγωγοί μας αποτελούν τους «preceptors» που συντονίζουν καινοτόμες διδασκαλίες για τους μαθητές που ξεπερνούν κατά πολύ το πρότυπο πρόγραμμα σπουδών. Οι δάσκαλοι επιδεικνύουν ιδιαίτερη προσοχή σε κάθε παιδί,ανακαλύπτοντας τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντα του, και τα ενθαρρύνουν να αναπτυχθούν. Κάθε δάσκαλος διαθέτει χώρο για τη συναισθηματική και πνευματική ανάπτυξη των παιδιών. Οι διδάσκοντες διδάσκουν, αλλά και μαθαίνουν με και από τους μαθητές.

Μικρές τάξεις
Έχουμε μικρό μέγεθος τάξεων - ένας ενήλικας για κάθε πέντε ή έξι παιδιά, και για τα νεαρότερα , ένας ενήλικος για κάθε τρία ή τέσσερα μωρά. Αυτό επιτρέπει στους μαθητές να γνωριστούν μεταξύ τους καλύτερα, και μπορούμε να προσαρμόσουμε και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για κάθε μαθητή, προσφέροντας τους τη σημασία και την καθοδήγηση με βάση τις συγκεκριμένες ανάγκες τους."

Κυριακή 28 Νοεμβρίου 2010

ΤΟ ΣΚΑΣΙΑΡΧΕΙΟ (L’ Ecole Buissonnier)



Αν και γυρίστηκε το 1948-49 η ταινία δεν προβλήθηκε ποτέ στην Ελλάδα! Και δεν είναι τυχαίο.

Το σενάριο της ταινίας στηρίζεται στη ζωή του μεγάλου γάλλου παιδαγωγού και μεταρρυθμιστή της παιδείας Σελεστέν Φρενέ (Celestin Freinet 1896-1966). Καταγράφει βασικά τον πρώτο χρόνο της εκπαιδευτικής του πορείας, γύρω στο 1920, στην πόλη Bar-sur-Loup, τότε που έθετε για πρώτη φορά τις βάσεις μιας νέας εκπαιδευτικής αντίληψης.

Η παιδαγωγική μέθοδος του Φρενέ στοχεύει στη δημιουργία ενός άλλου σχολείου όπου κάθε παιδί αντιμετωπίζεται σαν μια ξεχωριστή προσωπικότητα, μπορεί να εκφράζεται ελεύθερα, όπου η παιδεία δεν είναι αποκομμένη από την κοινωνική πραγματικότητα κι ο ρόλος του εκπαιδευτικού συνίσταται κυρίως στο να βοηθήσει τα παιδιά να βρουν μόνα τους το δρόμο της γνώσης.

http://cinedraseis.wordpress.com/2010/10/13/skasiarxeio/