Σάββατο 16 Απριλίου 2011

Eνα σχολείο από άλλο πλανήτη...


"Το σχολείο Damanhur στηρίζει την ολιστική ανάπτυξη και την εκπαίδευση των παιδιών από 6 μηνών έως 14 ετών. Γονείς, δάσκαλοι και καθηγητές
εργάζονται μαζί για να δημιουργήσουν ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα για κάθε παιδί ανάλογα με τις επιδιώξεις, τα χαρακτηριστικά και τα ενδιαφέροντά τους. Επί του παρόντος, το σχολείο μας έχει 60 μαθητές από διαφορετικές εθνικότητες.
Εκτός από το επίσημο ιταλικό πρόγραμμα σπουδών, προσφέρουμε στα παιδια τις ευκαιριες να εντρυφησουν στην οικολογική συνείδηση, τις τέχνες, και την πνευματικότητα. Ένα χαρακτηριστικό του σχολείου μας είναι επίσης η «μάθηση μεσω ταξίδιων", 'δηλαδή, τα παιδιά μας ταξιδεύουν με τους δασκάλους τους για να βιώσουν τα θέματα που μελετούν από πρώτο χέρι. Αυτά τα ταξίδια μπορεί να διαρκέσουν από μερικές ημέρες έως μερικές εβδομάδες, με προορισμούς στην Ιταλία ή στο εξωτερικό, ανάλογα με την ηλικία των παιδιών.

Προωθούμε τις ακόλουθες αξίες:
* Ζώντας με χαρά και αγάπη για τη ζωή και αναγνωρίζοντας την ομορφιά του κόσμου μας

* Έχοντας σεβασμό για τη φύση και απόκτηση γνώσεων για το περιβάλλον

* Προτεραιότητα στην αισιοδοξία

* εκτίμηση και υποστήριξη της μοναδικότητας του καθενός

* Αναγνωρίζοντας τη σημασία της θετικής αλλαγής και της αυτο-μεταμόρφωσης

* Διαμόρφωση ενός ανεξάρτητου πνεύματος, διατηρώντας παράλληλα τη συνειδητοποίηση της αλληλεξάρτησης όλης της ζωής

* Σεβασμός στην πολυμορφία ως πηγή πλούτου

* Προώθηση της κατανόησης και της αλληλεγγύης

* Αναγνωρίζοντας τη σημασία της καλλιέργειας μιας προσωπικής σφαίρας πνευματικότητας και ονείρων

Σχολείο και Οικογένεια
Προσφέρουμε εξατομικευμένα προγράμματα για κάθε παιδί σε μια στενή συνεργασία με τους γονείς και τις οικογένειες, βρίσκοντας ακριβώς τη σωστή προσέγγιση για την προσωπική ανάπτυξη των μαθητών. Πρόθεσή μας είναι να γεφυρωθεί το χάσμα ανάμεσα στο σπίτι, το σχολείο και την κοινότητα, δημιουργώντας μια ολοκληρωμένη εκπαιδευτική εμπειρία. Η οικογένεια και το σχολείο εισάγονται σε μια κοινή δέσμευση από κοινού, ενθαρρύνοντας το παιδί να εκφράσει τα ταλέντα του/της, να βελτιωθεί στα απαιτούμενα πεδία, και να προχωρήσει στη διαδικασία της ανάπτυξης.

Έργασίες

Χρησιμοποιούμε εργασίες ή θεματικές ενότητες εκμάθησης για την επίτευξη των στόχων της διδασκαλίας μας. Αυτές οι πρακτικες εργασίες κάνουν την εκμάθηση ζωντανή με πραγματικές καταστάσεις της ζωής ως βάση και με βάση τα συνήθη αντικείμενα, όπως τα μαθηματικά, τη λογοτεχνία, κλπ. που είναι συμφυής στα πλαίσια της εργασίας. Ορισμένες εργασίες αφορούν ομάδες παιδιών μικτών ηλικιών, ώστε να ενθαρρύνουν τη συνεργασία και την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων.

Εκπαιδευτές

Οι παιδαγωγοί μας αποτελούν τους «preceptors» που συντονίζουν καινοτόμες διδασκαλίες για τους μαθητές που ξεπερνούν κατά πολύ το πρότυπο πρόγραμμα σπουδών. Οι δάσκαλοι επιδεικνύουν ιδιαίτερη προσοχή σε κάθε παιδί,ανακαλύπτοντας τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντα του, και τα ενθαρρύνουν να αναπτυχθούν. Κάθε δάσκαλος διαθέτει χώρο για τη συναισθηματική και πνευματική ανάπτυξη των παιδιών. Οι διδάσκοντες διδάσκουν, αλλά και μαθαίνουν με και από τους μαθητές.

Μικρές τάξεις
Έχουμε μικρό μέγεθος τάξεων - ένας ενήλικας για κάθε πέντε ή έξι παιδιά, και για τα νεαρότερα , ένας ενήλικος για κάθε τρία ή τέσσερα μωρά. Αυτό επιτρέπει στους μαθητές να γνωριστούν μεταξύ τους καλύτερα, και μπορούμε να προσαρμόσουμε και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για κάθε μαθητή, προσφέροντας τους τη σημασία και την καθοδήγηση με βάση τις συγκεκριμένες ανάγκες τους."

Κυριακή 28 Νοεμβρίου 2010

ΤΟ ΣΚΑΣΙΑΡΧΕΙΟ (L’ Ecole Buissonnier)



Αν και γυρίστηκε το 1948-49 η ταινία δεν προβλήθηκε ποτέ στην Ελλάδα! Και δεν είναι τυχαίο.

Το σενάριο της ταινίας στηρίζεται στη ζωή του μεγάλου γάλλου παιδαγωγού και μεταρρυθμιστή της παιδείας Σελεστέν Φρενέ (Celestin Freinet 1896-1966). Καταγράφει βασικά τον πρώτο χρόνο της εκπαιδευτικής του πορείας, γύρω στο 1920, στην πόλη Bar-sur-Loup, τότε που έθετε για πρώτη φορά τις βάσεις μιας νέας εκπαιδευτικής αντίληψης.

Η παιδαγωγική μέθοδος του Φρενέ στοχεύει στη δημιουργία ενός άλλου σχολείου όπου κάθε παιδί αντιμετωπίζεται σαν μια ξεχωριστή προσωπικότητα, μπορεί να εκφράζεται ελεύθερα, όπου η παιδεία δεν είναι αποκομμένη από την κοινωνική πραγματικότητα κι ο ρόλος του εκπαιδευτικού συνίσταται κυρίως στο να βοηθήσει τα παιδιά να βρουν μόνα τους το δρόμο της γνώσης.

http://cinedraseis.wordpress.com/2010/10/13/skasiarxeio/

Σάββατο 5 Ιουνίου 2010

Πως θα ξεφυτρώσουν τα μοντεσσοριανά σχολεία σαν τα μανιτάρια;

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ

Μια παράθεση σκέψεων και προτάσεων με σκοπό το την ενημέρωση και το διάλογο. Αναφέρονται στο μοντεσσοριανό σχολείο αλλά θα μπορούσαν να συμπεριλάβουν με μικρές τροποποιήσεις το σύνολο των ελευθεριακών σχολείων όλων των κατευθυνσεων.


Ένα σημαντικό εμπόδιο είναι η ισχύουσα νομοθεσία του κράτους. Οι απαιτήσεις των εξετάσεων και η διαμόρφωση των τάξεων σύμφωνα με την ίδια ηλικία, υπονομεύουν τη δύναμη της μοντεσσοριανής μεθόδου. Ακόμα και σχολεία που ήδη λειτουργούν, αναγκαζονται να προσφύγουν σε παραχωρήσεις ως προς αυτό το θέμα. Φαίνεται πως υπαρχουν κάποιοι τροποι αντιμετώπισης του ζητήματος:
1.λειτουργώντας ισχυρά και υγιή μοντεσσοριανά σχολεία
2.αυξάνοντας τη ζήτηση για μοντεσσοριανά σχολεία, πείθοντας τους γονείς πως τα διάφορα προβλήματα των παραδοσιακών σχολέιων δεν είναι απλώς προβλήματα με τα οποία θα πρέπει να μάθουμε να ζούμε. Δείχνοντας στους γονείς στην πράξη μέσω παρατήρησης, πως η μέθοδος λειτουργεί επιτυχημένα.
3.“πουλώντας” στο κοινό τα μοντεσσοριανά σχολεία ως μια επιλογή (ίσως και μέσω ανάλυσης κόστους-αποτελεσματικότητας) και όχι ώς ένα τρόπο για να ανατραπεί άμεσα το υπάρχων σύστημα. Στην ουσία αντικαθιστώντας τα παλαιά πρότυπα με νέα.
4.Πιέζοντας τους νομοθέτες για κατοχύρωση εξαιρέσεων για αυτή τη μέθοδο.
Ισως υπάρχει κι ένα ενδιάμεσο στάδιο σχετικά με την πίεση που πρέπει να ασκηθεί στους νομοθέτες ώστε να ελευθερώσουν τα μοντεσσοριανά σχολεία. Αντί λοιπόν για άσκηση πίεσης ωστε να καταργηθούν οι εξετάσεις και η επιθεώρηση των μοντεσσοριανών σχολείων ίσως ήταν προτιμότερη μια λύση που θα περιλαμβάνει το ΑΜΙ ή κάποιον άλλον οργανισμό ως επόπτη που θα επικυρώνει κάθε σχολείο. Ίσως ο κρατικός έλεγχος να ήταν ευκολότερα αποδεκτός και λειτουργικός αν μετατιθόταν σε έναν έγκυρο και υπεύθυνο οργανισμό αντί να μην υπάρχει καθόλου. Αυτή το ενδιάμεσο στάδιο ίσως θα έκανε πολύ πιο εύκολη την αποδοχή του νομοθέτη στο άμεσο μέλλον.

Γιατί όχι μονοθέσια σχολεία; γιατί να μη ξεφορτωθούμε τα σχολικά λεωφορεία και να επιστρέψουμε σε κάτι τέτοιο; Μια από τις πιο ενδιαφέρουσες ευκαιρίες-δυνατότητες της μεθόδου μοντεσσορι είναι η πιθανότητα λειτουργίας πολύ μικρών σχολείων. Σε τυπικές συνθήκες για να γεμίσει μια τάξη με 30 παιδιά πρέπει να καλύπτεται από μια ορισμένη γεωγραφική έκταση. Σε μια μοντεσσοριανή τάξη με παιδιά μικτής ηλικίας (με διαφορά 3 ετών) ο αριθμός αυτός καλύπτεται από το ένα τρίτο της γεωγραφικής έκτασης. Ενα πραγματικό σχολείο της γειτονιάς.

Δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από το να διδάσκεις ή να έχεις την ευθύνη νεώτερων μαθητών για να βελτιωθείς. Ενα από τα λειτουργικά σημεία-κλειδιά του μονοθέσιου σχολείου, είναι η ανάθεση ευθύνης στα μεγαλύτερα παιδιά να βοηθήσουν τα μικρότερα με ορισμένες εργασίες και συμπεριφορές. Αυτή η αλληλεπίδραση από μόνη της είναι ένα ισχυρότατο παιδαγωγικό εργαλείο.

Η προσοχή μας πρέπει να εστιαστεί στην παροχή των ιδανικών πρακτικών για τη λειτουργία των σχολείων. Η σχολική πραγματικότητα μπορεί να γίνει εφιαλτική προσπαθώντας να ικανοποιήσουμε δύο συστήματα, συχνά δουλεύοντας σε πλήρη αντίθεση και με πενιχρά αποτελέσματα και στα δύο. Για ένα καλό μοντεσσοριανό σχολείο δεν υπάρχει δεύτερο. Ενα δημόσιο μοντεσσοριανό, εκτός αν είναι οικονομικά αυτόνομο, πάντα θα συμβιβάζεται και θα θυσιάζει τα ιδανικά του.

Στο εξωτερικό έχουν γίνει μεγάλα βήματα στην αναγνώριση της μοντεσσοριανής εκπαίδευσης με πιστοποιήσεις τίτλων σπουδών μετά από επιτυχημένα δημοψηφίσματα και υπομνήματα που ανάγκασαν το εκάστοτε νομοθετικό σώμα να διευθετήσει τα θέματα αυτά. Απλώς απαιτείται ένα σύνολο από ευαίσθητους και ενεργούς ανθρώπους, γονείς και παιδαγωγούς, για να επιτευχθεί αυτός ο σκοπός.

Πως κάνουμε τη μοντεσσοριανά σχολεία πιο ελκυστικά στους νομοθέτες; ποιο μπορεί να είναι το κλειδί των επιτυχημένων υπομνημάτων ;