Σάββατο, 16 Δεκεμβρίου 2017

Ένας μεγάλος δημιουργός κινηματογράφου μιλά για το παιδί

Προβολή ταινίας και συζήτηση
Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών

16/12/2017

Εκδήλωση με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα του Παιδιού, που διοργάνωσε η Παιδαγωγική ομάδα «Το Σκασιαρχείο. Πειραματικοί ψηλαφισμοί για ένα σχολείο της κοινότητας» και το Κέντρο Παιδαγωγικής και Καλλιτεχνικής Επιμόρφωσης «Σχεδία» σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδας


 Η γνώμη μας είναι πως η παιδαγωγική έχει πολλά να κερδίσει από τη συμπόρευση με την κινηματογραφική τέχνη, όχι μόνο σε επίπεδο γνωστικό, αλλά και σε δομικό, μέσα από την ανάπτυξη δεξιοτήτων και συμπεριφορών που ευνοούν τη συνεργασία, το ομαδικό πνεύμα και τη συμπερίληψη. Μια άκρως δημοκρατική ενασχόληση, από τη στιγμή που προάγει την ελεύθερη έκφραση και την επικοινωνία των παιδιών,αλλά και την κριτική στάση απέναντι στον καταιγισμό πληροφοριών των νέων μέσων. Παραθέτουμε απόσπασμα από την ομιλία της κας Αναστασίας Χατζηστεφάνου-Βαφέα που πολύ επιτυχημένα έκανε τον παραλληλισμό μεταξύ κινηματογράφου και παιδαγωγικής, ορμώμενη από την ταινία του Φρανσουά Τρυφώ “Τα 400 χτυπήματα”.



“Η επικοινωνία μέσω της εικόνας έχει επικρατήσει πια λόγω των δυνατοτήτων που δίνει η τεχνολογία και δεδομένου οτι τα παιδιά ‘βομβαρδίζονται με μηνύματα οπτικοακουστικά, είναι επιτακτικό πια και όχι απλά χρήσιμο - ή ωραίο ή ενδιαφέρον - είναι επιτακτικό, να ξέρουν τους κώδικες της οπτικοακουστικής γλώσσας ώστε να μπορούν να έχουν μια κριτική στάση, απέναντι στα μηνύματα που δέχονται. Για να μην είναι έρμαια των όποιων προπαγανδιστικών μηχανισμών….

(Κοινωνική θεώρηση της παιδαγωγικής πράξης)

Όπως στον Τρυφώ, φόρμα και περιεχόμενο είναι ένα . Ο Τρυφώ, εκτός από κινηματογραφικός δημιουργός , υπήρξε ένας διανοητής και ακτιβιστής.

Με την ίδια λογική μπορούμε να μιλήσουμε για τον παιδαγωγό δημιουργό που σχεδιάζει από την αρχή το παιδαγωγικό του πρόγραμμα, το υλοποιεί και το αξιολογεί ο ίδιος, προκειμένου να πετύχει στόχους που από κοινού έχει θέσει με τους συνεργάτες του της σχολικής μονάδας. Με λίγα λόγια οι πολλές σχολικές μονάδες να οδηγήσουν σ’ένα καινούργιο γίγνεσθαι στην εκπαίδευση. Με άλλα λόγια όπως η Nouvelle Vague ήταν ένα κίνημα κινηματογραφικό αναζητούμε αυτή τη στιγμή ένα κίνημα εκπαιδευτικό 

Ο Τρυφώ και η Nouvelle Vague, έβγαλαν το σινεμά από τα πλατώ και έκαναν γυρίσματα σε φυσικούς χώρους. Με αυτή τη λογική, η παιδαγωγική πράξη πρέπει να βγει από το στενό χώρο του σχολείου και να ανοιχτεί στην κοινότητα.

Τον απασχόλησε το ζήτημα των αρχών του διαφωτισμού και πως αυτές θα πρέπει να διαπνέουν τη σχέση δασκάλου μαθητή. Η σχέση σκηνοθέτη ηθοποιού είναι μια σχέση μαθητείας, με όλα τα παιχνίδια εξουσίας που εμπλέκονται σε αυτή τη σχέση και που περιγράφει πάρα πολύ ωραία ο Τρυφώ στην ‘Αμερικάνικη νύχτα’. Ο Τρυφώ, αυτό το φλεγόμενο με πάθος πλάσμα, μπορεί να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για κάθε θεατή, πόσο μάλλον για ένα θεατή που τυγχάνει και παιδαγωγός”

Για το blog “Δημοκρατικά Σχολεία”

Cinevangelos

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου